Regisztráljak-e álláskeresőként, vagy sem? Milyen támogatásra számíthatok?

Regisztráljak-e álláskeresőként, vagy sem? Milyen támogatásra számíthatok?

Miért érdemes álláskeresőként regisztrálni, ha elveszítetted a munkádat? Ki jogosult az álláskeresési támogatásra, és hogyan lehet ezt igényelni? Milyen jogszabályok változtak 2020-ban? Ezekre a kérdésekre adunk választ cikkünkben.

Sokan ódzkodnak az álláskereső regisztrációtól, vagy csak az anyagi támogatás reményében kopogtatnak a munkaügyi hivatalnál. Előbbi aggály onnan eredhet, hogy aki nyilvántartásba vett álláskereső, annak együtt kell működnie a hivatallal, vagyis elfogadnia az onnan érkező ajánlatokat. Erről később részletesebben is szót ejtünk. Most nézzük, ki és miként regisztrálhat aktív álláskeresőként!

 

Online vagy személyesen?

A 2020-as év ebben a témában is sok mindent megváltoztatott: a hivatalok a távúton történő ügyintézést szorgalmazzák, és csak a legszükségesebb esetben fogadják személyesen a regisztrálni kívánó álláskeresőket. Az online jelentkezés akkor a legegyszerűbb, ha már rendelkezel Ügyfélkapu belépéssel - ez esetben az e-Papír felületén keresztül tudod beküldeni minden szükséges dokumentumot a regisztrációhoz.

 

Ügyfélkapu híján is lehetőség van az online ügyintézésre - ehhez a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat elektronikus ügyintézési felületét kell felkeresned, majd TAJ-szám, születési dátum és kapcsolattartásra alkalmas email-cím megadása után kapsz információt a regisztráció további lépéseiről.

 

Ha mindenképp személyesen szeretnéd beadni jelentkezésedet, azt csak előzetes időpontfoglalás után tudod megtenni. Legegyszerűbben ezen az oldalon keresztül tudsz időpontot kérni a hozzád legközelebb eső kormányablakba.

 

Ki regisztrálhat, és mire lesz szükség hozzá?

A hatályos törvény alapján nyilvántartásba vehető az, aki munkaviszony létesítéséhez szükséges feltételekkel rendelkezik, nem folytat nappali tagozatos tanulmányokat, öregségi nyugdíjra nem jogosult, rehabilitációs járadékban nem részesül, és természetesen nem áll munkaviszonyban - részmunkaidős vagy egyszerűsített formában sem. Fontos tudni, hogy ha épp most mondtál fel, vagy mondtak fel neked a munkahelyeden, akkor regisztrálni csak a felmondási/felmentési/lemondási idő utolsó napját követő naptól tudsz!

 

A regisztrációhoz egy halom dokumentumra szükség lesz: személyi igazolványra, lakcímkártyára, adókártyára, TAJ-kártyára, OEP igazolványra, a munkahelyeden a kilépéskor kapott iratokra, iskolai bizonyítványokra, bankszámlaszámra (ha van), és ha vállalkozóként dolgoztál eddig, akkor a vállalkozási jogviszony felfüggesztését vagy megszűnését igazoló papírokra. Fontos, hogy a nyilvántartásba vételedet követően minden, az adataidat érintő változást (költözés, új telefonszám, képzés elvégzése, tartós távollét, stb.) köteles vagy 15 napon belül jelenteni a hivatal felé!

 

Álláskeresési támogatás nem jár automatikusan a regisztrációval: csak az kaphatja meg, akinek a munkanélkülivé válása előtt volt munkaviszonya volt (alkalmazottként vagy vállalkozóként), vagy nevelőszülői foglalkoztatási jogviszonyban állt. Ráadásul az elmúlt 3 évből legalább 360 nap jogosultsági időt, azaz keresőtevékenységgel eltöltött napot kell felmutatnod ahhoz, hogy igényelhesd az álláskeresési támogatást.

 

Hogyan zajlik a munkaközvetítés?

Nemcsak álláskeresők, hanem alkalmazottat kereső cégek is regisztrálhatnak a munkaügyi hivatalhoz. Ajánlataikat a hivatal - kompetencia és szakterület alapján - továbbítja az álláskeresők felé. Amennyiben ilyen állásajánlatot kapsz és megfelelsz a benne foglaltaknak, az együttműködési megállapodás értelmében el kell fogadnod azt - máskülönben a hivatal “elmulasztott kötelezettség” miatt töröl a nyilvántartásból. Automatikus törlésre kerül sor akkor is, ha más módon szeged meg a megállapodást, például nem jelented be 15 napon belül az adataid változását, vagy munkába állásodat. A törlést követően csak 60 nap után van lehetőséged ismét kezdeményezni a regisztrációt.

 

Érdemes-e álláskeresőként regisztrálni, ha nem számíthatsz anyagi támogatásra?

Az álláskereső regisztrációnak több haszna is van azon túl, hogy állásajánlatokat kaphatsz a hivataltól. Számos cég egyes pozíciókba kifejezetten álláskeresőként regisztrált munkaerőt keres, ugyanis erre tud támogatást kérni az államtól. A hivatalnál regisztrált álláskeresők emellett utazási költségtérítést, ingyenes képzéseket, lakhatási támogatást is igénybe vehetnek, sőt számíthatnak az állam segítségére a vállalkozóvá válásban is - több szempontból is érdemes tehát fontolóra venni ezt a lépést, ha épp elveszítetted az állásod. A felsorolt lehetőségekről bővebb információt szerezhetsz a munkaügyi hivatal erre a célra fenntartott portálján.

 

EgerAllas.hu / I.I.